Läs mer om Mias bok för flygrädda under fliken "Böcker"

Julafton 2014

Juldagsmorgon har grytt och bara Mia och Disa är vakna - de andra två sover sött i sin bungalow bredvid - en resumé:

Julaftonsmorgon började med att Disa och jag packade upp de från hemma inköpta julsakerna, iklädde oss tomteluva och tog slipsar och annat och tassade över till killarnas bungalow sjungandes en tomtesång. Slipsarna blev glatt mottaga och sedan traskade vi alla fyra ner för backen mot stranden iklädda tomteluvor och slipsar - många leenden på vägen fick vi.

Frukostbilden på stranden vid havet har många sett som vår hälsning och vårt julkort från denna ö som faktiskt blir bättre och bättre för varje timme. Det är inte så illa som jag först trodde - det finns visst både restauranger och guesthouses som är helt ägda av lokalbefolkningen och drivs av dem med, men visst, de andra är här och har, som jag sagt innan, en tendens att ta över - men tiderna ändras, engelskan kommer in i skolundervisningen och khmerfolket reser sig stolta och rakryggade, finner tilltro till sig själv och stolthet övet sitt land - de är inte där nu men det kommer - tror jag....

Dagen fortsatte med att vi tog en vandring tvärs över ön till en strand som kallas Long Beach - för den är lååång, säkert en mil med kritvit sand - helt otroligt fantastiskt vacker och nog en av de vackraste stränder jag upplevt! Om man ser till strand och bortser från allt skräp som alla lämnar efter sig - det är verkligen soptippar överallt. Helt makalöst! I alla fall, denna vandring tog vi by foot iklädda flipflop, vår första miss - den andra var att vi inte hade kollat hur stigen gick och hur vandringen skulle vara för, hujedamej...vilken vandring! Isak tyckte det var både spännande och kul och Disa var som en stenget, men jag! Det var upp till toppen - ganska okej men sen nerför till andra sidan, det var klippor som vi fick ta oss nedför med hjälp av lianer och fastsatta rep, brant och så oerhört jobbigt - inget för en 56-årig tant, inte, men jag klarade det, och Christen också trots sin höftprotes, ha ha ha vilken syn. Vandringen tog en timma ungefär sen hade vi vår belöning i form av denna så fantastiska strand. Hemvandringen var vi tvungna att påbörja minst en timma innan mörkret skulle infalla så vid 15.30 bröt vi upp och började bergsbestigningen åt motsatta håll - ha i minnet att denna vandring är ovanpå allt i 30 grader...vi badade i svett när vi kom fram till vår sida, satte oss, tog en mangoshake och pustade ut.

Julaftonskväll blev BBQ på stranden, slipsar och mössor fortfarande med men jag gav min till killen som driver vårt guesthouse - en något udda syn, en kambodjan med en tomteluva - där satt han glatt vid sin disk med luvan på....många av turisterna firade jul med tomteluvor dock inte så fina som våra, kantade av leoparsdskinn som de var...Disa och jag drog oss tillbaka när det värsta julfirandet drog igång, se hej och godnatt till grabbarna - vad de gjorde sen står skrivit i stjärnorna, just nu i alla fall - när de vaknar så vet vi - Isak ville i alla fall fira in julen ordentligt och det antar jag att han gjort. Vad gjorde väl inte vi när vi var 20?? Denna gång hade Isak sin pappa med som heller inte tackar nej till lite party!